دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1400 - 12:00
دانشجو، مهارت، اشتغال(۱۵)/ قناعتی در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد؛

پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ | شمارش معکوس راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی

ایجاد مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه استمعاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده با بیان اینکه ایجاد مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه است، اعلام کرد که دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ پذیرای دانشجویان جدید خواهد بود.
کد خبر : 602219
دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد ارومیه



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.




بیشتر بخوانید:


دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تبحر دانشجویان


۳ تفاوت اساسی آموزشکده‌های فنی‌ و دانشکده‌های مهارت


ضربه به کیفیت بازار کار توسط افراد فاقد مهارت




دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» -که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود - ابلاغ و خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.


واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.


ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اقدامی به‌موقع بود و موجب تعالی نظام آموزش و افزایش اقبال نسبت به دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره گفت‌وگو با امید قناعتی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده را می‌خوانیم.


آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


قناعتی: با توجه به تغییر ساختار آموزشی در وزارت آموزش و پرورش، تبدیل به سیستم ۶-۳-۳ و تغییر نگرش نسل جدید از مدرک‌گرایی به مهارت‌آموزی، ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی اقدامی بجا و به‌موقع بوده و قطعاً موجب تعالی نظام آموزش و افزایش اقبال نسبت به این دانشگاه خواهد شد.


از مهر ۱۴۰۰ پذیرای دانشجویان در دانشکده مهارت و کارآفرینی هستیم


آنا: آیا در واحد آباده پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب خواهد کرد و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟


قناعتی: ادغام آموزشکده‌ فنی و حرفه‌ای سما و راه‌اندازی دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده صورت گرفته و از مهر ۱۴۰۰ پذیرای دانشجویان جدید خواهد بود.


پذیرش دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ | شمارش معکوس راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی


اکنون تعداد ۲۶ دانشجو در آموزشکده سما (دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده مشغول به تحصیل هستند.


آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟


قناعتی: ایجاد دوره‌های مهارت‌آموزی و تربیت دانشجویان ماهر و توانمند از چالش‌های اصلی طرح است و توجه ویژه به این موضوع موجب ایجاد علاقه در دانشجویان خواهد شد.


آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید و درباره ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سما توضیح دهید.


قناعتی: تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده ۴۲۶ (۴۰۰ دانش‌آموز و ۲۶ دانشجو) هستند و مجموعه سما در آباده دارای یک آزمایشگاه همکار با اداره استاندارد در زمینه تست استقامت بتن و تیرچه بوده و امکانات و تجهیزات کارگاهی بسیار خوبی در زمینه مکانیک خودرو، برق و الکترونیک، معماری، کامپیوتر و نقشه‌برداری دارد.


توسعه دانشگاه کارآفرین


آنا: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


قناعتی: اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی توسعه دانشگاه کارآفرین بوده و این موضوع موجب ایجاد بسترهای لازم درباره آموزشی دانشجویان مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای و توسعه رشته‌های متناسب با آزمایش ملی و استانی است.


مجموعه سما در آباده در حال راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی (منبت و گیوه‌دوزی) است. مأموریت این مدرسه حفظ میراث فرهنگی شهرستان و شناساندن این میراث گرانبها به نسل فرداست.آنا: آیا تفاهم‌نامه‌ای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است، این تفاهم‌نامه‌ها در چه راستایی است؟


قناعتی: صحبت‌های مناسبی با مسئول سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان آباده صورت گرفته که به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای با این سازمان منعقد می‌کنیم.


در راستای ایجاد مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی در آستانه انعقاد تفاهم‌نامه با مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آباده قرار داریم.


آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست و آیا اقدامی در این راستا صورت گرفته است؟


قناعتی: دوره‌های کوتاه‌مدت از محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی است و منظور از دوره‌های کوتاه‌مدت، مهارت‌هایی است که در زمان محدودی امکان آموزش آن به مخاطبان وجود دارد که در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده و مجموعه سما فعال هستند.


سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده اکنون به‌صورت مجتمع آموزشی بزرگ از مقاطع مهد کودک تا آموزش متوسطه دوم در رشته‌های تجربی، انسانی، ریاضی، تربیت‌بدنی، عکاسی دیجیتال، معماری، طراحی داخلی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی، گرافیک رایانه‌ای، نقشه‌کشی ساختمان، حسابداری مالی و کامپیوتر بستر مناسبی برای جذب دانش‌آموزان شهرستان و بخش‌های اطراف آباده مهیا کرده است.




بیشتر بخوانید:


شکل‌گیری دانشگاه نسل سوم با راه‌اندازی دانشکده‌های کارآفرینی


۱۲۰ دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی تا مهر ۱۴۰۰ ایجاد می‌شود


آغاز فرآیند ادغام آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در اقلید




تأکید مقام معظم رهبری مهارت‌آموزی به نسل فردای ایران اسلامی است که این موضوع باید از مدارس آغاز شود و اکنون در مدارس سمای آباده هر دانش‌آموز در هر پایه با یک مهارت آشنا می‌شود و در حال تأسیس مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی هم هستیم.


آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می‌دانید؟


قناعتی: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما، توجه ویژه‌ به توانایی ایجاد شغل در دانشجویان را شامل می‌شود؛ اما نباید از آموزش مهارت‌های زندگی سالم و تربیت ایرانی-اسلامی نسل فردا هم غافل شد.


آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارت اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟


قناعتی: مدارس عالی مهارت مکمل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی خواهند بود و مجموعه سما در آباده در حال راه‌اندازی مدرسه عالی مهارتی صنایع‌ دستی (منبت و گیوه‌دوزی) است. مأموریت این مدرسه حفظ میراث فرهنگی شهرستان و شناساندن این میراث گرانبها به نسل فرداست.


صنایع‌ دستی، منبت و گیوه‌دوزی از دیرباز در شهرستان آباده رونق داشته و شهر آباده اکنون به‌عنوان شهر جهانی منبت شناخته می‌شود.


به گزارش آنا، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه‌بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب